Efterfrågat - angående min kamera

Har fått kommentarer angående hur jag tar mina bilder på mig själv och vilka inställningar jag sätter kameran på då osv.. Så tänkte svara på det här i ett inlägg istället :)
 
Svar på frågor om min kamera:
Jag har en Canon 1100d, inte världens bästa haha men den funkar perfa för mig! (Än så länge iaf;)
Till den har jag ju orginalobjektivet som man får med, 18-55mm, men använder mig nästan alltid av mitt andra objektiv EF 50mm f/1.8 II. Det kan man inte zooma med utan det är inställt på 50mm direkt och har större bländare än mitt andra objektiv. Detta har 1.8 och mitt andra "gamla" orginal har 3.5.
Svar på frågor om när jag tar bilder på mig själv:
När jag tar mina "outfitsbilder" till exempel har jag kameran på stativet, ställer in den passande slutartiden och bländaren och sen självutlösaren. Jag brukar sätta den på 10sek och 10bilder, har man tur blir någon av dom 10 bilderna bra så slipper man göra så många fler försök haha.
Men som ni kanske förstår är det drygt att springa fram och tillbaka hela tiden haha.. Och det ser cp ut också dessutom. Men man får försöka vara på ett rätt så diskret ställe haha..
Det finns ju trådlösa självutlösare men dom funkar inte på just min kamera haha... Då måste man ha en typ 650d eller nått som är mycket dyrare tyvärr. Men kanske uppgraderar mig sen om ett tag, vem veet.
Svar på frågor om "fokuset":
Det är alltså bländaren som ger fokuset. Jag vill alltid att det ska vara suddigt i bakgrunden och ställer då in bländaren på 1.8 eller om jag har det andra objektivet 3.5.
Men en grej man får damp på när man ska fota sig själv ute är ju att man inte kan ta fokus på nått där man sen ska stå, när man själv står bakom kameran och trycker av, om ni förstår hur jag menar. Sätt på manuellt-fokus istället för auto!! Sen får man helt enkelt prova sig fram, tryck av med självutlösaren på och ta 10bilder direkt om din kamera har den inställningen. Och testa olika positioner direkt, lite längre fram och lite längre bak. Till slut hittar du där det är fokus och då låter du manuella inställningen och fokuset ligga kvar där :)

Kommentarer
Anonym skrev

Hej!
Dörr har en trådlös fjärrutlösare till din Canon EOS 1100D.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=371410

Svar: Hej! Jahaa tack så mycket för tipset! :D Min bror jobbar på Elgiganten och det va ju han jag köpte kameran av, och han sa att ingen funkar på min kamera.. Men då ska jag defenetivt prata med han om denna då!! :)
Lisa Lodin

2012-11-19 | 12:56:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress:

Bloggadress:


Kommentera här

Trackback