Efterfrågat - hur man gör en gif

När jag redigerar mina bilder använder jag mig av Photoshop Elements 10 och Photoscape 3. När jag gör mina GIF-bilder gör jag dom i Photoscape, och detta är skitenkelt.
* Börja med att ladda ner Photoscape 3, det är helt gratis. Detta är förstasidan i programmet. Vanligtvis när jag redigerar klickar jag på "Redigerare" högst upp, men när jag gör gifarna klickar jag på "Anigif" som jag ringat in.


* När du klickat på "Anigif" kommer denna sidan upp. Dra då in alla bilderna som du ska ha i din gif. 



* Då kommer det se ut såhär
. Om dom inte ligger i rätt ordning kan du här flytta om dom.
 
 
* Klicka på "Ändra tid" för att ändra hur fort bilderna ska spelas upp. 25 brukar jag ha, men ibland mer eller mindre beroende på vad bilderna föreställer.
 
 
* Under där det står "Canvas" kan man dra i typ en spak för att ändra bredden på gifen. Om du ska ha fotot i din blogg måste du veta vilken bredd du har på inläggen i bloggen. Jag har rätt så brett, så när jag laddar upp bilder i bloggen väljer jag storleken 800 (det är pixlar). Vanligtvis har ju bloggarna 600px.
Viktigt är att för att kunna lägga upp bilden måste gifen vara absolut MAX storleken du har på bredden i bloggen. Jag har ju bredden 800 så jag måste ha 800 eller mindre. När jag gör gifarna sätter jag "spaken" på 792 för det går inte att ha den på 800.
 
 
* När du är nöjd med allting klickar du på "Spara". Klicka ja på första frågan som kommer upp. Sedan kommer det se ut såhär där ni väljer vilken mapp bilden ska sparas i osv. Där ni väljer namn på gifen MÅSTE ni låta det som redan står vara kvar. Om den inte sparas i "GIF-format" och som namnet "anigif" kommer det inte funka.
 
 
* Sedan drar ni in bilden som vanligt i ett nytt inlägg. Då kommer den spelas upp som en gif precis som den såg ut i Photoscape!
Hoppas ni förstog haha. PÖSS

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress:

Bloggadress:


Kommentera här

Trackback